Digitaal vergunning aanvragen of melding doen
Ben je inwoner of ondernemer in onze gemeente? Vanaf nu kun je dan via onze website voor nog meer vergunningen digitaal een aanvraag of een melding doen.
Sinds 1 januari 2024 hebben we een omgevingsloket. Dit is een digitaal portaal voor landelijke wetgeving. Vanaf nu werken we ook met een digitaal loket voor lokale vergunningen, ontheffingen en meldingen. Via dit loket kunnen inwoners en bedrijven aanvragen en meldingen indienen die niet onder de landelijke wetgeving vallen, zoals evenementenvergunningen, ontheffingen voor vreugdevuren of het tijdelijk plaatsen van containers.
Wat is er veranderd?
Tot nu toe werd voor deze lokale aanvragen een papieren formulier gebruikt, dat je per post of per mail naar de gemeente stuurde. Door dit nu digitaal aan te bieden, is het proces versneld en makkelijker gemaakt voor de aanvrager.
Welke aanvragen en meldingen kun je nu digitaal regelen?
- aanvragen van een evenementenvergunning
- melding doen voor een klein evenement
- indienen van een melding voor een incidentele festiviteit
- aanvragen van een standplaatsvergunning
- aanvragen van een ontheffing voor het verbranden van slootmaaisel
- aanvragen van een ontheffing voor carbidschieten
- aanvragen van een ontheffing voor het ontsteken van een vreugdevuur
- aanvragen van een ontheffing voor het plaatsen van voorwerpen op de weg
- indienen van een initiatief voor de intaketafel
Hoe doe je digitaal een aanvraag of melding?
Via de pagina 'Vergunningen' regel je digitaal een aanvraag of melding. Bij het digitaal indienen maak je gebruik van DigiD voor personen of eHerkenning voor bedrijven.
In de loop van 2024 gaan we deze digitale dienstverlening verder uitbreiden.