Afvalstoffenheffing

Algemeen

Woon je in de gemeente Eemsdelta of gebruik je een bedrijfspand? Dan betaal je afvalstoffenheffing aan de gemeente.

Wat is afvalstoffenheffing?

De gemeente haalt je huisvuil op. Daarna verwerken wij het. Hiervoor betaal je belasting. Dit heet afvalstoffenheffing.

Heb je nooit afval? Dan betaal je toch belasting. Het gaat er namelijk om of er bij je woning afval kan ontstaan. Het maakt dus niet uit of wij je container moeten legen.

Wie betaalt?

De persoon die volgens de administratie van de gemeente in het huis woont. Of het bedrijf dat gebruik maakt van het gebouw.

Wat kost het?

Webpagina Mijn ingeleverde afval

Voor huishoudelijk afval betaal je aan de gemeente afvalstoffenheffing. We zamelen het afval in volgens het systeem Diftar. Dit betekent dat het bedrag voor het inzamelen van afval bestaat uit 3 delen:

Tarieven afvalstoffenheffing
OmschrijvingKosten in 2024
Laagbouw
Kosten in 2024 Hoogbouw
Vast bedrag per jaar:€ 194,20€ 283,62
Elke keer dat je de grijze container laat legen:€ 1,39 voor een  container van 240 liter en 
€ 1,03 voor een container van 180 liter
-
Elke kilo die je in de grijze container aanbiedt:€ 0,23-

De gemeenteraad stelt de bedragen ieder jaar in december opnieuw vast voor het volgende jaar.

Afvalstoffenheffing kosten 2023

In de tabel hieronder vind je de kosten voor afvalstoffenheffing in 2023.

Tarieven afvalstoffenheffing in 2023
OmschrijvingKosten in 2023
Laagbouw
Kosten in 2023 Hoogbouw
Vast bedrag per jaar:€ 188,55€ 277,15
Elke keer dat je de grijze container laat legen:€ 1,35 voor een  container van 240 liter en 
€ 1,00 voor een container van 180 liter
-
Elke kilo die je in de grijze container aanbiedt:€ 0,22-

Wanneer betaal je?

Het vaste bedrag per jaar betaal je in het jaar waar het over gaat. Hierin zitten de kosten voor de inzameling en verwerking van gft+e-afval (groene container), papier, textiel en glas en voor de milieustraat. Dit heet het vastrecht.

De kosten voor de kilo's en het aantal keren dat je grijze container is geleegd, weten we pas achteraf. Daarom betaal je dat via de belastingaanslag van het jaar erna. Deze kosten staan in de eindafrekening.

Maak je gebruik van een verzamelcontainer? Dan betaal je vastrecht plus een vast bedrag per jaar voor restafval. Deze kosten staan beide op je belastingaanslag.

Heb je vragen?

Stel dan je vraag via het formulier belastingvraag stellen. Je kunt ons ook bellen of mailen. We helpen je graag verder. De gegevens staan onder deze pagina.