Juridisch adviseur (B) specialisatie VTH

Over de vacature

Sluitingsdatum
7 februari 2023
Start datum contract
01-03-2023
Werkdagen
Dag
Uren per week
32-36 uur per week

Voor het team Juridische Zaken en Inkoop zijn wij op zoek naar een dienstverlenend ingestelde en samenwerkingsgerichte collega voor de functie van:

Juridisch adviseur (B) specialisatie VTH

Voor 32 – 36 uur per week 

Functieomschrijving

In deze functie ga je je bezighouden met juridische werkzaamheden op het terrein van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). Centraal staat daarbij het omgevingsrecht (bouwrecht, ruimtelijk ordeningsrecht, handhavingsrecht, milieurecht en vanaf medio 2023 de Omgevingswet), de Algemene wet bestuursrecht en overige bijzondere wetten. Het gaat om advisering over diverse juridische vraagstukken en zienswijzen. Juridische control ten aanzien van VTH-zaken. Daarnaast behandel je handhavingsverzoeken en stel je beschikkingen (inclusief voornemen) in het kader van handhavingsprocedures (ambtshalve) en andere complexe juridische aanvragen betreffende het VTH-terrein op. Je behandelt bezwaar- en (hoger) beroepschriften, verzoeken om voorlopige voorziening en stelt in het kader daarvan verweerschriften/pleitnota’s inzake VTH-gebied op. Ook vertegenwoordig je de bevoegde bestuursorganen bij de behandeling hiervan. Tot slot geef je beleidsinput op onderliggende vakgebieden, heb je een signalerings- en ontwikkelverantwoordelijkheid op het juridische VTH-terrein voor de gehele organisatie, waaronder het bijhouden van jurisprudentie en verricht je beleidsvoorbereidende werkzaamheden. Naast de specifieke VTH-taken kun je ingezet worden voor inhoudelijke ondersteuning voor de commissie bezwaarschriften (fysiek domein).

Als Juridisch adviseur

  • weet je hoe een gemeentelijke organisatie functioneert en hebt ervaring met bezwaar- en beroepsprocedures
  • ben je onderdeel van een team waarin zelfstandigheid, collegialiteit en een flexibele werkhouding erg belangrijk zijn. Je bent beschikbaar om in de avonduren aanwezig te zijn bij hoorzittingen in het kader van bezwaarzaken
  • beschik je over een goede adviesvaardigheid en ben je de sparringpartner voor onze collega's en heb je een sterk analytisch vermogen
  • ben je goed in het communiceren met inwoners die telefonisch, digitaal of persoonlijk contact zoeken met de gemeente. Denk je vanuit de inwoner, beantwoordt je vragen en zoek je graag samen met de inwoner naar oplossingen
  • maak je regels, feiten en meningen in begrijpelijke taal duidelijk aan anderen en je bent in staat om schriftelijke correspondentie in correcte en beknopte taal weer te geven
  • voer je werkzaamheden met nauwkeurigheid uit. Je signaleert kansen en handelt daar ook naar. De volgende competenties worden dan ook gevraagd: omgevingssensitiviteit, resultaatgerichtheid, samenwerking en professionaliteit
  • ben je administratief en digitaal vaardig en kun je planmatig en procedureel werken
  • kan je complexe juridische aanvragen afhandelen en weet je de primaire besluitvorming op recht- en doelmatigheid te toetsen.
  • herken je je in onze kernwaarden: Aantrekkelijk, Betrouwbaar, Dichtbij, Innovatief en Samen

Wat wij van je vragen is

  • een relevante opleiding op HBO-niveau (bijvoorbeeld afgeronde studie Nederlands Recht specialisatie Bestuursrecht)
  • ervaring (minimaal 3 jaar) binnen een gemeentelijke organisatie op de genoemde specialisaties waarbij je diepgaande juridische kennis hebt van de Algemene wet bestuursrecht, het omgevingsrecht en bijzondere wetten inclusief relevante jurisprudentie. Daarnaast beschik je over recente en aantoonbare werkervaring (minimaal 5 jaren) met het omgevingsrecht vanuit een juridische functie en gelet op de functie-inhoud heb je ruime kennis en ervaring met (de juridische aspecten van) vergunningverlenings- en handhavingsprocedures

Wat wij kunnen bieden is

  • een uitdagende en veelzijdige functie binnen een dynamische omgeving met veel zelfstandigheid en verantwoordelijkheid
  • een passend salaris dat recht doet aan jouw ervaring, opleiding en inzet
  • een salaris dat maximaal €4.671,- is bruto op basis van 36 uur per week (Schaal 10 CAO Gemeenten, peildatum 1 april 2022), definitieve salaris is afhankelijk van opleiding en ervaring
  • naast dit salaris elke maand een opbouw van 17,05% van je salaris; ons zogeheten Individueel Keuze Budget (IKB). Dit budget is opgebouwd uit je vakantiegeld, eindejaarsuitkering, een levensloopbijdrage en een aantal bovenwettelijk verlofuren. Jij kiest of je dit wilt sparen, of dat je dit elke maand bij je salaris wil. Je kunt er ook extra verlofuren mee kopen
  • afhankelijk van je huidige dienstverband maken wij afspraken over de vorm en duur van het dienstverband
  • goede secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder flexibele werktijden, opleidingsmogelijkheden, een telefoon en een laptop in bruikleen

Hoe nu verder

Heb je belangstelling voor deze functie, stuur dan je motivatiebrief met CV vóór woensdag 8 februari 2023 via de sollicitatiebutton.

Meer informatie

  • heb je nog inhoudelijke vragen over de functie, dan kun je hiervoor contact opnemen met Gert Bäcker (Teammanager Juridische Zaken en Inkoop) te bereiken via telefoonnummer 06-52052292
  • voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Ahmet Paker (Recruiter), te bereiken via telefoonnummer 06-25100860
  • de vacature staat tegelijkertijd intern en extern uit. Bij gelijke geschiktheid hebben interne kandidaten voorrang
  • het verkrijgen van een Verklaring Omtrent Gedrag is onderdeel van de procedure en benoeming
  • de sollicitatiegesprekken staan gepland op dinsdagmiddag 14 februari 2023

Gemeente Eemsdelta als werkgever

Wil je weten hoe het is om bij de gemeente Eemsdelta te werken? Kijk dan op onze vacaturepagina.