Kindcentrum Delfzijl West

Aan de Jachtlaan in Delfzijl komt het nieuwe Kindcentrum Delfzijl West. Kindcentrum Delfzijl West bestaat straks uit drie scholen en twee peuteropvanggroepen.

Over het plan

  • In het nieuwe kindcentrum komen de basisscholen OBS de Optimist, CBS Ravelijn en Sterre der Zee. Daarnaast komen er twee peuteropvanggroepen van Kids2b in het kindcentrum.
  • Het kindcentrum komt te staan op de groenstrook bij De Windroos, tussen de Barklaan en de Jachtlaan.
  • Het huidige gebouw van De Windroos blijft staan en wordt bouwkundig versterkt. Het gebouw wordt onderdeel van kindcentrum Delfzijl West en is meegenomen in het ontwerp.
  • Dinsdag 28 september 2021 startte de bouw. We verwachten dat het kindcentrum in de tweede helft van 2022 klaar is. 
Schets van het nieuwe Kindcentrum Delfzijl West

Ontwikkelingen

Lees hieronder meer over de ontwikkelingen van Kindcentrum Delfzijl West.

Ontwikkelingen van Kindcentrum Delfzijl West

Op 10 juni 2021 was er een digitale informatiebijeenkomst over kindcentrum Delfzijl West. De projectleider heeft in grote lijnen laten weten wat op dat moment de stand van zaken was.

Wil je de presentatie ontvangen? Mail dan naar scholenprogramma@eemsdelta.nl.

De verkeersmaatregelen die we uitvoeren zijn vooral gericht op de veiligheid van het fietsverkeer dat van en naar het nieuwe kindcentrum aan de Jachtlaan rijdt. Op 6 plekken rond kindcentrum West zijn plannen uitgewerkt. Alle verkeersmaatregelen zijn klaar op het moment dat het nieuwe kindcentrum opent.
Het gaat om de volgende 6 plekken:

  1. T-splitsing Fivellaan en Weg naar den Dam
    Deze t-splitsing krijgt een gekleurd kruisingsvlak met taludmarkering. Er komen planten langs de rijbaan die ervoor zorgen dat de weg smaller lijkt. 
     
  2. Komgrens Fivellaan
    Bij de Komgrens op de Fivellaan wordt het oversteken veiliger gemaakt door het aanleggen van een middengeleider. Daarnaast wordt het oversteken ingeleid door wegmarkering aan beide kanten.
     
  3. Oversteek op de Hogelandsterweg
    Op de Hogelandsterweg komt een aanpassing in de wegbreedtes en een middengeleider. Daarnaast wordt hier een wegmarkering toegevoegd. Op de middengeleider moeten voetgangers en fietsers een zigzagbeweging maken, waardoor de overstekende fietser of voetganger niet ineens beide rijstroken kan oversteken.
     
  4. Kruispunt Jachtlaan en Ringoven
    Bij de Ringoven komt het fietspad vanaf de rotonde op de rijbaan uit. Fietsers krijgen daar in de huidige situatie geen voorrang, ondanks dat zij als bestuurder van rechts komen. Hiermee maken we de voorrangssituatie duidelijker voor het verkeer.
     
  5. Fietspad langs de Jachtlaan
    Het fietspad vanaf de rotonde op de Jachtlaan wordt verlengd tot aan de Stuurboordlaan. Het fietspad en voetpad komen tussen de bestaande bomenrij en de Jachtlaan in te liggen. Het bestaande voetpad wordt verplaatst.
     
  6. Rotonde inrit Jachtlaan
    Vanaf de rotonde komt een verhoogde inritconstructie de Jachtlaan op. Het moet dan duidelijk zijn dat je een 30 km/h zone inrijdt. Bovenop de inritconstructie hebben fietsers die oversteken voorrang.

Op het terrein naast het nieuwe kindcentrum komen nog ruim 90 parkeerplaatsen. Eind januari start KWS Infra uit Leek met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de parkeerplaatsen. Het terrein is tijdens de werkzaamheden afgesloten met bouwhekken voorzien van doeken. Dit om eventuele overlast zo veel mogelijk te voorkomen. Vanaf week 5 tot en met week 8 wordt zand aangebracht op de locatie. In de zomer start de definitieve inrichting. Dan worden de verhardingen, riolering en het groen aangelegd. Wanneer de parkeerplaatsen klaar zijn, gaan de hekken weg.

De gemeente werkt aan een duurzaam bodembeleid. Het zand dat gebruikt wordt voor de aanleg van de parkeerplaatsen, is zand dat vrijkomt op de nieuwbouwlocatie van kindcentrum RENN4 in Appingedam. De grond die vrijkomt bij kindcentrum Delfzijl West, zal hergebruikt worden op het Eendrachtterrein in Appingedam. Op deze manier wil de gemeente verantwoord omgaan met grond door hergebruik.

Vragen en antwoorden

Lees hieronder de antwoorden op de vragen die zijn gesteld tijdens de informatiebijeenkomsten.

Vragen en antwoorden

De oversteek op de Hogelandsterweg zal zo worden aangepast dat er niet in een keer meer overgestoken kan worden. Hiervoor komt er een zogenaamde zig zag constructie. Op de middengeleider komt een bochtje om fietsers af te remmen. Deze middengeleider wordt groter dan de huidige. Hierdoor komt er meer opstelruimte. Door de te nemen bocht kijkt de fietser in de richting van het tegemoetkomend verkeer, voordat ook de tweede weghelft overgestoken wordt. Het geleiden gebeurt met hekwerkjes. De rijstroken van de Hogelandsterweg worden iets verlegd om ter plaatse van de oversteek ook nog wat meer snelheid uit het gemotoriseerd verkeer te halen.

Het fietspad komt parallel aan het huidige voetpad te liggen, tussen de rotonde en de Stuurboordlaan.

De voorrangssituatie wordt voorlopig niet aangepast.

Deze maat is bewust gekozen omdat kinderen hier makkelijk overheen kunnen kijken.

Ja, dat is dan gereed.

Het college gaat onderzoeken of hier mogelijkheden voor zijn.

Wil je op de hoogte blijven of heb je vragen?

De gemeente maakt regelmatig samen met haar partners een nieuwsbrief over kindcentrum Noord. Wil je de nieuwsbrief ontvangen? Of heb je vragen? Stuur een mail naar scholenprogramma@eemsdelta.nl.