Afschrift burgerlijke stand

De gemeente registreert belangrijke gebeurtenissen in je leven in de burgerlijke stand. We maken daarvoor een officieel document: dit heet een akte. Je kunt een afschrift (kopie) of uittreksel van deze akte aanvragen.

Voor deze aanvraag kom je op een andere website. Het adres begint met "iburgerzaken.eemsdelta.nl". Dit is een veilige website.

Hoe werkt het?

Vraag het afschrift of uittreksel aan bij de gemeente die de gebeurtenis heeft ingeschreven. Aktes blijven namelijk in die gemeente. Ze verhuizen niet met je mee als je in een andere gemeente gaat wonen.

Je kunt het afschrift of uittreksel online aanvragen via de button bovenaan deze pagina. Ook kun je naar het gemeentehuis komen. Maak dan wel eerst een afspraak.

Vraag je het afschrift of uittreksel schriftelijk of online aan? Dan stuurt de gemeente het binnen 5 werkdagen naar je toe.

Meenemen

Online aanvragen

  • je DigiD of eIDAS (Europees inlogmiddel);
  • je iDeal- of creditcardgegevens.

Persoonlijk aanvragen

  • een geldig identiteitsbewijs;
  • je pinpas of contant geld.

Met een brief aanvragen

  • een kopie van je geldige identiteitsbewijs;
  • een brief waarin staat waarvoor je het uittreksel nodig hebt;
  • je handtekening op de brief.

Wat kost het?

Een afschrift of uittreksel uit de burgerlijke stand kost € 14,00.

Goed om te weten

Er zijn verschillende soorten afschriften en uittreksels

Geef aan waarvoor je het afschrift of uittreksel nodig hebt. Dan weten we welke gegevens erop moeten staan.

Afschrift alleen in het Nederlands

Een afschrift burgerlijke stand kan alleen in het Nederlands. Als je een afschrift in een andere taal nodig hebt, moet je het afschrift zelf laten vertalen door een beëdigde vertaler.

Uittreksel in meer talen

Een uittreksel burgerlijke stand kan in andere talen. Geef bij je aanvraag aan dat je een internationaal uittreksel wilt.
 

Staat je situatie er niet bij?

Bel of mail ons, dan helpen we je graag verder. De gegevens staan onder deze pagina.