We beschermen asfalt tegen hitte

We nemen maatregelen tegen schade aan het asfalt door de hitte. De komende dagen rijden strooiwagens op drukke wegen, rotondes en kruispunten. Normaal rijden de strooiwagens in de winter, maar gebruiken we deze om het asfalt te beschermen tegen de hoge temperaturen.

Waarom strooien bij warm weer?

Bij warm weer kan het asfalt erg heet worden. Op zonnige dagen kan het asfalt opwarmen tot boven de 50 graden. Het bitumen in het asfalt wordt dan zachter. Vooral op plekken waar veel verkeer rijdt en waar voertuigen regelmatig remmen of optrekken, kan dan het asfalt vervormen of loslaten. Dit kan gevaarlijk zijn voor het verkeer.

Bescherming van het wegdek

We brengen een lichte pekel op het asfalt aan. Dit zorgt voor een verkoelend effect en maakt het asfalt minder plakkerig. Zo blijft het beter bestand tegen de hoge temperaturen en beperken we schade aan het wegdek. De wegen blijven daardoor veilig en begaanbaar. 

Waar strooien we?

De strooiwagens zetten we gericht in op belangrijke verkeersroutes en drukke verkeerspunten in onze gemeente. Op deze plekken is tijdens warme dagen de belasting van het asfalt het grootst. Door juist op deze plekken te strooien kan het verkeer veilig blijven doorstromen.

Oproep aan weggebruikers

We vragen weggebruikers goed op te letten en rekening te houden met de strooiwagens. Let daarnaast ook extra goed op donkere of glimmende plekken op de weg. Juist daar kan het asfalt warmer zijn en er spoorvorming op de weg hebben plaatsgevonden.