Inwoners Eemsdelta beoordelen Wmo met een ruime voldoende

Inwoners van de gemeente Eemsdelta die in 2023 gebruik hebben gemaakt van een Wmo-voorziening (Wet maatschappelijke ondersteuning) zijn tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning. Dit blijkt uit het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek. Gemeenten zijn wettelijk verplicht om jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek onder hun Wmo-cliënten uit te voeren.

Vindbaarheid toegang voor hulpvraag ondersteuning

Het contact met en de vindbaarheid van de toegang van de gemeente beoordeelden cliënten als positief. Het gaat bijvoorbeeld om ondersteuningsvragen zoals hulp bij het huishouden, vervoer, begeleiding, woningaanpassing of hulpmiddelen, zoals een rolstoel. Wethouder David de Jong: “Ik vind het belangrijk om onze inwoners de hulp te bieden die ze nodig hebben. Een heel groot deel van de inwoners laat aan de hand van de onderzoeksresultaten blijken dat ze daarover tevreden zijn. Ik ben daar erg blij mee."

Rapportcijfer 7,9

De ondervraagde cliënten geven de gemeente een rapportcijfer 7,9. Er deden 772 cliënten mee aan het onderzoek. Dit is 35% van inwoners die in 2024 een Wmo-voorziening van de gemeente hebben gekregen. Hierdoor ontstaat een goed beeld van de ervaringen die cliënten met de Wmo hebben. Inwoners weten waar ze moeten zijn voor hun hulpvraag en voelen zich serieus genomen. Ook vinden ze de snelheid waarmee de cliënten geholpen werden beter dan vorig jaar. Daarnaast vinden ze zich serieus genomen worden bij de hulpvraag. 

Sociaal Plein Eemsdelta

Voor vragen en meer informatie over onder andere gezondheid en ondersteuning, werk en inkomen, jeugd en gezin kun je terecht bij het Sociaal Plein Eemsdelta via telefoonnummer 14 0596 of mailadres sociaalplein@eemsdelta.nl. Het Sociaal Plein is op maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.30 tot 12.00 uur. Meer informatie is ook te vinden op eemsdelta.nl.