Ongewenst verhuurgedrag

Algemeen

Houdt een verhuurder zich niet aan de Wet goed verhuurderschap? Dan kun je dat bij ons melden.

Wat is de Wet goed verhuurderschap?

De overheid wil ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen. Daarmee willen we huurders beschermen. Hiervoor is de Wet goed verhuurderschap gemaakt. In deze wet staan regels waar de verhuurder zich aan moet houden. Bijvoorbeeld:

  • Alle afspraken over de verhuur moeten in een huurcontract staan.
  • De verhuurder geeft de huurder alle informatie over zijn rechten en plichten.
  • De verhuurder mag de huurder niet intimideren of discrimineren.
  • De borg mag maximaal 2 maanden kale huur zijn.
  • De servicekosten mogen niet onredelijk zijn.
  • De verhuurbemiddelaar mag geen dubbele bemiddelingskosten vragen.

Voor verhuur aan buitenlandse werknemers gelden daarnaast nog extra regels:

  • De huurovereenkomst staat los van de arbeidsovereenkomst.
  • De rechten en plichten zijn uitgelegd in een taal die de huurder begrijpt.

Op Overheid.nl staat de volledige tekst van de Wet goed verhuurderschap.

Houdt een verhuurder zich niet aan de regels?

  • Is de verhuurder een woningcorporatie? Dan moeten zij jou informeren over wat je kan doen als zij zich niet aan de regels houden. Dat staat op de website van de corporatie. Kom je er niet uit? Dan staat op de website ook hoe je de onafhankelijke klachtencommissie (of geschillencommissie) kunt bereiken.
  • Is de verhuurder geen woningcorporatie? Dan kan de gemeente hem verplichten om zich aan de regels te houden. Of we geven hem een boete.

Hoe meld je ongewenst verhuurgedrag?

Huur je een woning bij een woningcorporatie? Kijk dan op de website van de corporatie hoe je een klacht of melding kunt doorgeven. 

Is jouw verhuurder geen woningcorporatie? Dan kun je bij ons terecht. Dat werkt zo:

  1. Geef je melding door bij het Meldpunt woonomgeving via de knop hieronder.
  2. Omschrijf de situatie zo duidelijk mogelijk.
  3. Geef aan of je informatie wilt over de afhandeling. Doe je de melding anoniem? Dan kunnen we je niet informeren.

We kunnen niet alle meldingen meteen oplossen. Soms moeten we eerst meer informatie verzamelen en dat kost tijd. Het is daarom belangrijk dat je de situatie zo duidelijk mogelijk beschrijft. Zo weten wij beter welke aanpak nodig is.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

We gaan vertrouwelijk om met jouw gegevens en ook met de gegevens van de verhuurder. Daardoor kunnen we je niet altijd informeren over wat we precies hebben gedaan. We laten wel weten of je melding is afgehandeld. Dat kan alleen als je jouw gegevens doorgeeft bij de melding.

Melden kan ook anoniem. Maar dan kunnen we je niet informeren over de afhandeling. En soms kan een andere organisatie jou beter helpen. Als je je melding anoniem doet, kunnen we je daar niet over adviseren.

Heb je vragen?

Bel of mail ons, dan helpen we je graag verder. De gegevens staan onder deze pagina.