Commissieleden bezwaarschriftencommissie

Over de vacature

Dienstverband
Tijdelijk
Start datum contract
01-01-2026
Uren per week
voor een periode van vier jaar

Wij hebben ruimte voor twee nieuwe commissieleden. Wij hebben ruimte voor jou!

Voor de onafhankelijke commissie bezwaarschriften Algemene Zaken zijn we per 1 januari 2026 op zoek naar twee nieuwe commissieleden om de bestaande commissie te komen versterken.

Dit ga jij doen

als commissielid van de bezwaarschriftencommissie adviseer je het bestuursorgaan over de te nemen beslissing op het bezwaarschrift. Je bereidt jezelf voorafgaand aan de hoorzitting voor aan de hand van het dossier en je bent actief aanwezig bij de hoorzittingen. Je werk bestaat inhoudelijk uit:

  • het helder krijgen van de feiten en de context van besluiten;
  • het verhelderen van standpunten en argumenten van de belanghebbende(n);
  • het toetsen van de besluiten op rechtmatigheid en doelmatigheid;
  • het geven van advies met betrekking tot het bezwaarschrift wat ook bijdraagt aan de kwaliteit van de procedures binnen de gemeente en het gemeentelijk beleid;
  • het bijwonen van ongeveer 20 hoorzittingen per jaar (op woensdagavond en vrijdagochtend).

Dit krijg je van ons

  • een benoeming voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid tot herbenoeming;
  • ondersteuning van een ambtelijk secretaris;
  • een vergoeding per bijgewoonde vergadering van € 195,00 bruto;
  • een reiskostenvergoeding per kilometer.

Dit vragen we van je

  • minimaal HBO werk- en denkniveau en een juridische achtergrond;
  • ervaring en inzicht in juridische vraagstukken;
  • gelet op de diversiteit aan voorliggende bezwaarschriften, kennis over uiteenlopende rechtsgebieden;
  • affiniteit met lokaal bestuur en bestuurlijke verhoudingen;
  • een objectieve en onafhankelijke houding bij de beoordeling van bezwaarschriften;

 Verder: 

  • ben je niet werkzaam voor de gemeente Eemsdelta en ben je dat de afgelopen vijf jaar ook niet geweest;
  • woon je niet in de gemeente en ben je geen gemeenteraadslid of anderszins politiek actief in de gemeente.

Hier staan we voor

We willen met elkaar werken aan een beter en mooier Eemsdelta. Dit doen we door in ons werk altijd onze kernwaarden voorop te stellen.

Hoe nu verder?

Enthousiast geworden? Stuur dan je motivatie met CV voor 14 september 2025 via de sollicitatiebutton. Op de pagina over het sollicitatieproces lees je hoe het nu verder gaat.

Wil je meer weten?

  • Heb je inhoudelijke vragen over de positie, dan kun je contact opnemen met Tim Zeeman (secretaris van de bezwaarschriftencommissie) via telefoonnummer 06-15506552.
  • Heb je vragen over de sollicitatieprocedure, neem dan contact op met Monique Rozema-Koolhof via telefoonnummer 06-25190276.
  • Het verkrijgen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is onderdeel van de procedure en benoeming.
  • De briefselectie staat gepland op 15 september 2025
  • De sollicitatiegesprekken staat gepland op 17 of 22 september 2025