Stempas

Algemeen

Je hebt een stempas nodig om te kunnen stemmen. Je ontvangt jouw stempas uiterlijk 2 weken vóór de verkiezing.

Waarom heb je een stempas nodig?

Voor het stembureau is jouw stempas het bewijs dat je jouw stem nog niet bij een ander stembureau hebt uitgebracht. Met je stempas kun je bij de meeste verkiezingen zelf bepalen in welk stembureau binnen de gemeente Eemsdelta je stemt. Alleen bij de waterschapsverkiezing is dat niet zo. Zonder stempas en identiteitsbewijs kun je niet stemmen.

Wanneer ontvang je je stempas en de kandidatenlijst?

Je ontvangt je stempas uiterlijk 2 weken vóór de verkiezing. Lees hieronder wat je kunt doen als je geen stempas hebt gekregen.

De kandidatenlijst ontvang je uiterlijk 1 week vóór de verkiezing. Heb je deze niet gekregen? Haal hem dan op bij een van de 3 gemeentehuizen. Je kunt ons ook bellen of mailen. 

Heb je geen stempas ontvangen?

Vraag dan een vervangende stempas aan. Dat kan ook als je je stempas kwijt bent of als hij onleesbaar is geworden. Aanvragen kan digitaal, in het gemeentehuis of via de post.

Hoe vraag je een vervangende stempas aan?

Je kunt via deze website digitaal een vervangende stempas aanvragen. Hiervoor heb je DigiD nodig.

Ga naar het formulier voor het aanvragen van een vervangende stempas. Je gaat naar een andere website. Het adres begint met iburgerzaken.eemsdelta.nl. Dit is een veilige website van de gemeente Eemsdelta.

Tot wanneer kun je dit regelen? 

Je kunt een vervangende stempas op dit moment niet meer digitaal aanvragen. Dit kan nog wel in het gemeentehuis. Lees onder "in het gemeentehuis" meer over hoe je dit doet.

Tot uiterlijk 1 dag vóór de verkiezing om 12.00 uur kun je een vervangende stempas aanvragen in een van de 3 gemeentehuizen. Maak hiervoor eerst een afspraak via telefoonnummer 14 0596. Vergeet niet een geldig identiteitsbewijs mee te nemen naar de afspraak!

Voor een aanvraag via post heb je het formulier Verzoek om een vervangende stempas nodig. Vul je mailadres in op de pagina 'downloadlink opvragen', dan mailen we je een link naar het formulier. Je kunt het formulier ook opvragen door te bellen naar telefoonnummer 14 0596

Stuur het ingevulde en ondertekende formulier naar:

Gemeente Eemsdelta
t.a.v. Bureau Verkiezingen
Antwoordnummer 15
9900 AX Appingedam 

Een postzegel is niet nodig.

Andere manieren om het formulier in te leveren zijn:

  • scannen en mailen naar: verkiezingen@eemsdelta.nl
  • per post sturen naar: Bureau Verkiezingen, Postbus 15, 9900 AA Appingedam of
  • inleveren bij de balie in het gemeentehuis t.a.v. bureau Verkiezingen (locaties in Appingedam, Delfzijl, Loppersum)

Tot wanneer kun je dit regelen? 

Je kunt een vervangende stempas op dit moment niet meer per post aanvragen. Dit kan nog wel in het gemeentehuis. Lees onder "in het gemeentehuis" meer over hoe je dit doet.

Vind je later je 'oude' stempas terug? 

Dan kun je daar niet mee stemmen. Dat kan uitsluitend met de nieuwe stempas. Als je de stempas verliest na de dag vóór de verkiezing om 12.00 uur, dan kun je op de dag van de verkiezing niet stemmen.

Samenvatting

Je hebt een stempas nodig om te kunnen stemmen. Je ontvangt jouw stempas uiterlijk 2 weken vóór de verkiezing. Heb je geen stempas ontvangen? Dan kun je een vervangende stempas aanvragen. Dat kan ook als de stempas kwijt is of onleesbaar is geworden.

Bij de volgende verkiezing lees je hieronder de belangrijke datums.

Heb je vragen?

Meer informatie over verkiezingen vind je op: de website van de Kiesraad en op de website van de Rijksoverheid.

Stel je vragen aan het Bureau Verkiezingen. Bel naar 14 0596 of mail naar verkiezingen@eemsdelta.nl. We helpen je graag verder.